Uganda : 65 km trekking door Mount Elgon

Het is alweer ruim drie maanden geleden dat we in een loodzware trekking de eindeloze bergen van de Ethiopische Simien Mountains hebben bedwongen. Inmiddels zijn we voldoende uitgerust van die missie en kijken we uit naar een nieuwe bergervaring.

Het wordt een tocht van 65 kilometer, vier dagen wandelen door Mount Elgon. Een enorm gebergte met kliffen, grotten, gorges en watervallen. De berg ligt op de grens van Uganda en Kenia, het hoogste punt ligt in Uganda op 4321 meter, de Wagagai peak! Dat is ons doel, daar gaan we naartoe.

Uganda Wildlife Authority kan een boel voor ons regelen deze trekking en daar maken we volop gebruik van. Aan de voet van de berg, in Budadiri, worden we voorbereid op onze wandeling. We huren een tent, matrasjes, slaapzakken en kookgerei voor de komende dagen en maken kennis met ons team: John, George (en Detlev denkt, nu Paul en Ringo nog..), Michael en Alex heten de mannen die ons door de bergen gaan leiden. Alex is de gids, een 38_jarige vader van 7 kinderen, die dit werk al 10 jaar doet. De andere drie zijn onze dragers, wij hebben niets om mee te sjouwen, alleen de fles water die we drinken.

Om half 7 in de ochtend vertrekken we, eerst met de auto naar 1250 meter, het dorpje Bumasolo is ons startpunt. We wandelen vandaag 15 kilometer, alleen bergopwaarts. Het eerste deel over de kleine akkertjes van de bewoners. We ontmoeten hier nog veel mensen die ons toeschreeuwen en driftig naar ons zwaaien. Dan verdwijnen we het park in, een inmens groot dicht begroeid bos is waar we ons de komende drie uur in bevinden. We zijn met zes man, verder is er niemand. Het geluid komt van vogels, krakende takken onder onze voeten en een hijgende Detlev en Sandra. We bereiken het eerste kamp, Sana River, waar we een lunch nemen. Dan vervolgt de weg in een een doolhof van bamboebomen, geweldig! Het is alleen maar klimmen en we zijn blij als we rond 17 uur ons kamp bereiken, waar onze mannen de tent voor ons opzetten en een kop thee voor ons maken. We zijn zelf verantwoordelijk voor ons eten. Lekker weer eens zelf koken!

eerst een stukje door het prachtige maar natte regenwoud...

De nacht is verschrikkelijk koud, we zitten hier, in Mude cave camp, op 3500 meter en het is slecht weer. Hopen dat het morgen beter is, want we zijn niet uitgerust om in de regen te wandelen. We hebben mazzel, het is droog. Dag twee is de wandeling naar het hoogste punt, een pittige klim, maar zeer goed te doen. Het waait enorm en dat maakt het op deze hoogte erg koud, maar al klimmend hebben we daar niet veel last van. Trots bereiken we ons doel! Terug de berg af is makkelijk, het begint te hagelen, past mooi in het plaatje hier. We hebben strakblauwe lucht gezien, een heldere blik over de bergen en nu wordt het mistig, op onze terugweg, dus dat is goed getimed.

Zoekplaatje: hier onze cabin waar we onze eerste en tweede koude nacht in hadden. We waren hier op de mooie datum 03/04/05.  Onze namen staan er ook op.

redelijk dik bepakt gaan we op weg naar de top. Op de achtergrond onze "gouwe" gids Alex

Kijk ons eens staan op de 4321 hoge Wagagai top van Mount Elgon in Uganda

De top is bereikt, maar de wandeling is nog niet ten einde. Dag drie gaan we via een andere route naar beneden. Het wordt de zwaarste wandeling van deze tocht. 25 kilometer in totaal en slopend! Klimmen, dalen, klimmen, dalen. Wel door een prachtige natuur, gisteren naar de top was het een eenzijdig beeld, uitgestrekt grasland en rotsachtig, nu weer prachtige bossen, mooie afdalingen de valleien in en over riviertjes heen stappend, gammele bruggetjes, modderige paden. Een enorme aanslag op ons lichaam, zeker als het aan het eind van de ochtend begint te hosen! Sandra heeft een regenjacky, Detlev krijgt er een van de gids, die nu zelf drijfnat wordt! Alex draagt zijn bagage op zijn hoofd en houdt daarmee de ergste regen tegen. We koelen snel af en moeten snel door lopen naar ons kamp om op te warmen bij het vuur. John, George en Michael zijn gearriveerd en steken het vuur aan, brrr, met zes man kruipen we dicht tegen elkaar aan om zo snel mogelijk op te drogen en warm te worden, we eten wat en dan zegt Alex dat we weer op pad moeten. Hij wil voor de volgende regenbui bij het eindpunt zijn. Onze voeten willen niet meer, we hebben er al vijf uur opzitten, maar eenmaal weer op gang gaat het lekker. De zon breekt weer door en dan ziet alles er een stuk mooier uit. Alex is een geweldige gids, hij weet veel van de flora en fauna in het park en vertelt er graag over. De dragers zijn de enthousiastelingen tijdens de reis, ze babbelen aan een stuk door en hebben erg veel lol.

Na 8 uur lopen bereiken we ons eindpunt van de dag, wat een geweldige verrassing!!! We komen aan bij een grot, Tutum Cave, prachtig gelegen midden in het bos, een gigantische grot achter een waterval. Ons tentje wordt in de grot opgezet en wij gebruiken de hard stromende waterval als ijskoude douche. Wat een genot.

En dan lopenw e toch in eens in de regen. Rete zware 25 km dag

Belonging voor een dag hard werken. Tutum cave. Camp site met waterval in een enorme grot.

De verhalen bij het kampvuur zijn leerzaam en leuk, veel over het leven hier in Uganda, de culturele verschillen en over eten! John en George zijn de mannen die ons vandaag verwennen met een heerlijke maaltijd. Een mix van Europa en Afrika op ons bord, heel goed.

De laatste dag.... altijd fijn, na drie lange dagen kijken we uit naar het eindpunt. Het lopen is fantastisch maar we voelen het wel. We zijn toe aan het einde en na wederom een mooie boswandeling komen we aan in bewoond gebied. Dan realiseer je je weer hoe verschrikkelijk rustig de natuur is en hoe prachtig. We zijn weer terug bij de dorpelingen, moeten zwaaien naar de kinderen, praatje maken met de mensen en het laatste deel van de tocht over asfalt lopen. Maar het eindpunt is in zicht en dat voelt goed. Alex heeft al afscheid van ons genomen, de dragers brengen ons thuis... Benen omhoog en niets meer doen. We zijn aangekomen in Sipi Falls en vieren de aankomst met een heerlijk biertje!